Vælg firmabil diesel ved stort kørselsbehov

Det er sådan, at enhver bil – uanset hvilken type brændstof den kører på – først opnår den optimale energieffektivitet, når motoren når en vis arbejdstemperatur. En dieselbil er absolut bedst hvis man kører langt og meget. En firmabil diesel skal altså helst luftes, så at sige. Det vil sige, at den helst skal køre rimeligt lange ture. Hvis man kun bruger en diesel firmabil til korte ture eller udelukkende til bykørsel, så kan der ophobe sig sod i motoren og i partikelfilteret – som ellers ville være blevet ”brændt af” på længere ture.

Og på de længere ture får man i en firmabil diesel en utroligt behagelig køreoplevelse med masser af komfort og lavt støjniveau, og det i sig selv kan jo være et incitament til at vælge firmabil diesel.

Skal man vælge benzin eller diesel til den nye firmabil?

Mange bilkøbere, som står over for at skulle købe ny bil, tænker: Skal jeg købe firmabil diesel eller skal jeg købe firmabil benzin? Og det er i virkeligheden et godt spørgsmål, for der er mange faktorer, der spiller ind. Det var lidt lettere ”i gamle dage”, det vil sige bare for 20 – 30 år siden, for der var der væsentligt større forskelle på de to motortyper. Ingen var i tvivl, når en dieselbil kom dunkende forbi med en sort røghale efter sig. Diesel brændstoffet havde dengang et meget højere tændingspunkt end benzin og krævede derfor mere arbejde af motoren – med deraf følgende larm og røgudvikling.

Dieselbilen skulle også helst varmes grundigt op, inden man overhovedet begyndte at køre i den, for ellers blev sliddet på den alt for stort – og så kunne dieselbiler ikke køre så hurtigt som benzinbiler. Dieselbiler har også altid været dyrere i indkøb end benzinbiler, fordi teknologien i en dieselmotor er mere kompliceret. Til gengæld var der stor forskel på priserne på henholdsvis diesel og benzin, og derfor sagde man som tommelfingerregel dengang, at man skulle have et meget stort kørselsbehov, for at de væsentligt lavere dieselpriser kunne opveje den dyrere indkøbspris. Men der er løbet meget vand i åen siden da!

Find Audi forhandler

Er dieselteknik på højde med benzinteknik?

Er dieselteknik på højde med benzinteknik? I dag kan de færreste høre forskel på en dieselbil og en benzinbil, for teknologien har i den grad gavnet dieselmotorerne. De er stort set lige så stille som benzinmotorer, og partikelfiltre, katalysatorer, motorens forbrændingsevne og kvaliteten af dieselbrændstoffet har nærmest taget et tigerspring frem. Farten er også kommet op på dieselbiler, blandt takket være forskellige former for turboteknik.

Diesel er stadig lidt billigere end benzin, men hullet er nærmest minimalt, og prisniveauet for de to motortyper har også nærmet sig hinanden. Hertil kommer, at der næppe er nogen bilproducent, der præsenterer en ny model, uden at brændstofforbruget er reduceret mærkbart i forhold til forgængeren. Det gælder ikke mindst Audi. Så hvad angår miljøbevidsthed, behøver man i dag altså ikke at have mere dårlig samvittighed ved at vælge en firmabil diesel frem for en benzindrevet en af slagsen.

Beregn firmabilspriser